Ўкола - лауреат ¬сеукраинского конкурса "100 лучших школ ”краины"
|
якими народжуютьс¤ д≥ти, це не в≥д кого не залежить, але щоб шл¤хом правильного вихованн¤ зробилис¤ хорошими це в наш≥й влад≥. ѕлутарх : "√оловна мета нашоњ педагог≥чноњ д≥¤льност≥ в умовах впровадженн¤ ≥нклюзивноњ осв≥ти Ц надати кожному учню можлив≥сть в≥дчути свою причетн≥сть до ¬еликого житт¤, в≥дкрити в соб≥ своњ особист≥ можливост≥. ѕовноц≥нна ≥нтеграц≥¤ учн≥в з особливими потребами в загальноосв≥тн≥й прост≥р потребуЇ технолог≥чних зм≥н в управл≥нн≥ та орган≥зац≥њ навчально-виховного процесу. ¬ процес≥ розробки технолог≥њ впровадженн¤ ≥нклюзивного навчанн¤ в школ≥ були створен≥ умови, ¤к≥ надали можлив≥сть д≥т¤м з особливими осв≥тн≥ми потребами жити в с≥мТњ, сформувати позитивний емоц≥йний стан, реал≥зувати своњ потенц≥йн≥ навчальн≥ можливост≥, реал≥зуватис¤ в творчост≥, дос¤гти ф≥зичного розвитку. «агальна позитивна атмосфера, комфортн≥ умови необх≥дн≥ дл¤ усп≥шного просуванн¤ дитини з особливими потребами в загальноосв≥тньому простор≥. ѕропонуЇмо св≥й досв≥д роботи з проблеми Ђ“ехнолог≥¤ впровадженн¤ ≥нклюзивного навчанн¤ї ¬.≤.Ќочовка, директор јртем≥вськоњ загальноосв≥тньоњ школи ≤-≤≤≤ ступен≥в є5 з проф≥льним навчанн¤ ≤нклюзивна осв≥та Ц перспектива нова, ’оч р≥зн≥ можливост≥ Ц р≥вн≥ права! ожна дитина Ц це ц≥лий св≥т, ќсв≥та, повага ≥ р≥вн≥сть дл¤ вс≥х! ”крањнське сусп≥льство ≥нтегруЇтьс¤ в Ївропейський прост≥р. Ќаша держава визнала м≥жнародн≥ документи, ¤к≥ гарантують р≥вний доступ до ¤к≥сноњ осв≥ти вс≥м д≥т¤м, в тому числ≥ ≥ з особливими осв≥тн≥ми потребами. р≥м того зб≥льшуЇтьс¤ к≥льк≥сть батьк≥в, ¤к≥ в≥ддають д≥тей з проблемами в здоровТњ, розвитку, на навчанн¤ до загальноосв≥тн≥х заклад≥в за м≥сцем проживанн¤. —аме це обумовило актуальн≥сть досв≥ду школи щодо ≥нтеграц≥њ д≥тей з особливими осв≥тн≥ми потребами в загальноосв≥тн≥й прост≥р. ƒл¤ п≥двищенн¤ доступност≥ ≥ ¤кост≥ осв≥ти д≥тей з особливими осв≥тн≥ми потребами, забезпеченн¤ њх оптимального розвитку, усп≥шноњ ≥нтеграц≥њ в соц≥ум колектив школи працюЇ над створенн¤м орган≥зац≥йно-педагог≥чних умов, перебудовуЇтьс¤ внутр≥шньошк≥льне управл≥нн¤ на засадах ≥нновац≥йних технолог≥й. јртем≥вська загальноосв≥тн¤ школа ≤-≤≤≤ ступен≥в є5 з проф≥льним навчанн¤м маЇ позитивний досв≥д орган≥зац≥њ навчально-виховного процесу дл¤ учн≥в, ¤к≥ мають вади в психоф≥зичному розвитку. 2007 р≥к Ц на зас≥данн≥ ¬ченоњ ради ƒонецького обл≤ѕѕќ був розгл¤нутий досв≥д Ђќрган≥зац≥¤ ≥ндив≥дуального навчанн¤ учн≥в з особливими потребами в умовах загальноосв≥тньоњ школиї. 2010 р≥к Ц школа визначена базовою при ƒонецькому обл≤ѕѕќ з питань створенн¤ орган≥зац≥йно-педагог≥чних умов ≥нтеграц≥њ д≥тей з особливими осв≥тн≥ми потребами в загальноосв≥тн≥й прост≥р. 2011 р≥к Ц експериментальний майданчик при ƒонецькому обл≤ѕѕќ Ђ≤нновац≥йний вектор: ≥нклюзивна осв≥таї.“ехнолог≥¤ впровадженн¤ ≥нклюзивного навчанн¤ в умовах загальноосв≥тньоњ школи, забезпеченн¤ навчально-виховного процесу дл¤ д≥тей з особливими осв≥тн≥ми потребами, розробка ≥ конкретизац≥¤ методик, спр¤мованих на розвиток учн≥в з вадами у псих≥чному та (або) ф≥зичному розвитку, усуненн¤ бар'Їра у сп≥лкуванн≥, њх усп≥шну ≥нтеграц≥ю в сусп≥льне житт¤ школи; п≥двищенн¤ ефективност≥ компенсаторноњ функц≥њ осв≥ти Ц пр≥оритетне завданн¤ школи. ќсобливий акцент робитьс¤ на забезпеченн¤ соц≥ально-психолог≥чноњ допомоги ≥ реаб≥л≥тац≥њ ос≥б з вадами ф≥зичного ≥ псих≥чного розвитку в умовах загальноосв≥тньоњ школи. ≤нклюзивне навчанн¤ в школ≥ орган≥зовано за державними нормативно-правовими документами в галуз≥ ≥нклюзивноњ осв≥ти. –¤д розроблених локальних нормативно-правових акт≥в визначаЇ зм≥ст та пор¤док орган≥зац≥њ ≥нклюзивноњ осв≥ти, регулюЇ взаЇмов≥дносини учасник≥в навчально-виховного процесу в школ≥ з ≥нклюзивною осв≥тою. ÷≥ документи базуютьс¤ на державних ≥ забезпечують право д≥тей з особливими потребами на здобутт¤ ¤к≥сноњ осв≥ти, ≥нтеграц≥ю њх у сусп≥льство в умовах загальноосв≥тньоњ школи. ¬они включають ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю ≥нклюзивноњ осв≥ти, ѕоложенн¤ про навчанн¤ за ≥ндив≥дуал≥зованими навчальними планами, ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю внутр≥шньошк≥льного мон≥торингу, ѕоложенн¤ про шк≥льну медико-психолого-педагог≥чну раду; посадов≥ ≥нструкц≥њ член≥в колективу в умовах ≥нклюзивноњ осв≥ти та ≥нш≥. ћатер≥али розгл¤нут≥ та затверджен≥ на зас≥данн≥ кафедри педагог≥ки, психолог≥њ та педагог≥чноњ творчост≥ ƒонецького обласного ≥нституту п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти (протокол є 3 в≥д 17.03.2011 р.). ѕрактична реал≥зац≥¤ мети та завдань програми експериментальноњ д≥¤льност≥ щодо впровадженн¤ ≥нклюзивноњ осв≥ти передбачен≥ ѕрограмою розвитку школи на 2011-2015 роки. ¬ н≥й спроектован≥ концептуальн≥, орган≥зац≥йно-управл≥нськ≥ та педагог≥чн≥ п≥дходи до запровадженн¤ у Ќ¬ѕ ≥нклюзивного навчанн¤ та роботи з учн¤ми, ¤к≥ мають вади у психоф≥зичному розвитку. ўодо прогнозованого педагог≥чного результату, в≥н включаЇ ЂЕсоц≥ал≥зац≥ю випускника школи; формуванн¤ готовност≥ до активноњ життЇвоњ та громад¤нськоњ д≥¤льност≥; ≥нтеграц≥ю д≥тей з особливими потребами у сусп≥льствої. ”правл≥нн¤ школою зд≥йснюЇтьс¤ у в≥дпов≥дност≥ до дидактичних ≥ соц≥ально-педагог≥чних положень ѕрограми розвитку школи ¤к адаптивноњ загальноосв≥тньоњ школи з ≥нклюзивним навчанн¤м. Ќов≥ осв≥тн≥ пр≥оритети викликали необх≥дн≥сть зм≥н в управл≥нн≥ школою. (схема є1) ¬изначенн¤ зм≥сту ≥ засоб≥в д≥¤льност≥, необх≥дних дл¤ дос¤гненн¤ мети зд≥йснюЇтьс¤ через р≥чне плануванн¤ роботи школи, ¤к одн≥Їњ з функц≥й управл≥нн¤ ≥ Ї моделюванн¤м д≥й щодо реал≥зац≥њ основних положень державних нормативних документ≥в про осв≥ту, концепц≥њ розвитку навчального закладу з визначенн¤м конкретних виконавц≥в, часу та необх≥дних матер≥альних ресурс≥в. ѕлан роботи школи ірунтуЇтьс¤ на всеб≥чному анал≥з≥ результат≥в роботи у пор≥вн¤нн≥ за роками. јнал≥з включаЇ ¤к загальн≥ показники роботи навчального закладу так ≥ окрем≥ показники реал≥зац≥њ стратег≥чноњ мети ѕрограми розвитку школи: адаптац≥¤ навчального процесу до ≥ндив≥дуальних особливостей школ¤р≥в, зм≥сту навчанн¤, психолог≥чноњ д≥агностики р≥вн¤ актуального розвитку, створенн¤ комфортних умов дл¤ розвитку особистост≥ дитини. ¬≥дсл≥дковуЇтьс¤ ситуац≥¤ щодо забезпеченн¤ р≥вного доступу до ¤к≥сноњ осв≥ти ≥ на м≥крорайон≥ школи. онкретизуютьс¤ завданн¤ окремих напр¤мк≥в роботи школи в аспект≥ виконанн¤ державних вимог до впровадженн¤ ≥нклюзивноњ осв≥ти (виховна робота, управл≥нн¤ закладом, психолог≥чний супров≥д, робота з кадрами, створенн¤ здоровТ¤збер≥гаючого осв≥тнього середовища тощо). ÷е дозвол¤Ї визначати динам≥ку та тенденц≥њ осв≥тнього процесу д≥тей з вадами ≥ спланувати њх корекц≥ю. ћета та завданн¤, визначен≥ за результатом анал≥зу на наступний р≥к, виступають ¤к спроектований насл≥док та актив≥зуючий чинник д≥¤льност≥ педагог≥чного колективу щодо впровадженн¤ ≥нклюзивного навчанн¤. ќск≥льки плануванн¤ Ї документом, регулюючим роботу школи, анал≥з результат≥в його виконанн¤ розгл¤даЇтьс¤ щор≥чно на серпнев≥й педагог≥чн≥й рад≥. —аме за результатами анал≥зу визначено Їдину проблему, над ¤кою школа працюЇ у поточному навчальному роц≥: Ђќптим≥зац≥¤ використанн¤ ≥нтелектуально-особист≥сних можливостей учн≥в дл¤ задоволенн¤ осв≥тн≥х потреб ≥ самореал≥зац≥њ в соц≥ум≥ в умовах адаптивноњ школи з ≥нклюзивним навчанн¤мї та визначен≥ у звТ¤зку з цим основн≥ завданн¤, що включають подальшу диференц≥ац≥ю та ≥ндив≥дуал≥зац≥ю навчанн¤ з одного боку, зростанн¤ педагог≥чноњ компетентност≥ вчител¤ Ц з ≥ншого. «авданн¤ школи, визначен≥ њњ статусом базового навчального закладу, в≥дображуютьс¤ в тематиц≥ зас≥дань педагог≥чноњ ради, ¤ка приймаЇ стратег≥чн≥ р≥шенн¤, спр¤мован≥ на визначенн¤ педагог≥чних д≥й, необх≥дних дл¤ вир≥шенн¤ завданн¤ за умови дотриманн¤ наступност≥, погодженост≥ з ран≥ше обговорюваним проблемами ≥ прийн¤тими р≥шенн¤ми. –озгл¤д осв≥тн≥х ситуац≥й в формат≥ ≥нклюзивного навчанн¤ в≥дбувавс¤ на зас≥данн¤х педагог≥чних рад з наступних тем Ђ–озгл¤д програми досл≥дно-експериментальноњ роботи на 2010-2012 рокиї, Ђ≤нклюзивна осв≥та Ц шл¤х гуман≥зац≥њ осв≥тиї, Ђ—творенн¤ спец≥альних умов, спр¤мованих на задоволенн¤ особливих осв≥тн≥х потреб ≥ самореал≥зац≥њ в соц≥ум≥ д≥тей з вадамиї. 2 зас≥данн¤ стосувалис¤ розгл¤ду та затвердженню локальних нормативних акт≥в з питань ≥нклюзивноњ осв≥ти - Ђѕро затвердженн¤ ѕоложенн¤ про психолого-медико-педагог≥чний консил≥умї; Ђѕро затвердженн¤ зм≥н до ѕоложенн¤ про психолого-медико-педагог≥чний консил≥умї. –егул¤рно розгл¤даютьс¤ питанн¤ щодо орган≥зац≥њ ≥ндив≥дуального навчанн¤ учн≥в з особливими потребами. ”правл≥нськ≥ р≥шенн¤ оформлюютьс¤ у вид≥ орган≥зац≥йних та п≥дсумкових наказ≥в, дов≥док за результатами контролю, що м≥ст¤ть в≥дпов≥дн≥ рекомендац≥њ, розпор¤дженн¤. « метою регул¤ц≥њ взаЇмод≥њ учасник≥в Ќ¬ѕ та внесенн¤ коректив в його прот≥канн¤ прот¤гом року видаютьс¤ накази орган≥зац≥йно-управл≥нського характеру та складаютьс¤ анал≥тичн≥ дов≥дки за насл≥дками контролю роботи з учн¤ми, ¤к≥ мають вади розвитку. ћоделюванн¤ навчально-виховного процесу проходить в школ≥ з ≥нклюзивним навчанн¤ з урахуванн¤м конкретних психолого-педагог≥чних умов, особливостей особист≥сного розвитку д≥тей з вадами та соц≥ального шк≥льного оточенн¤. —тан здоровТ¤ дитини, р≥вень њњ розвитку визначають м≥сце навчанн¤ дитини (вдома або в школ≥), форму орган≥зац≥њ навчанн¤ (≥ндив≥дуально, в ≥нтегрован≥й груп≥ чи в ≥нклюзивному клас≥). ќсновою к≥льк≥сного та ¤к≥сного анал≥зу осв≥тньоњ ситуац≥њ щодо учн≥в з особливими осв≥тн≥ми потребами Ї сформований ≥нформац≥йний банк д≥тей даноњ категор≥њ. ¬ рамках експериментальноњ д≥¤льност≥ була зм≥нена структура та зм≥стовне наповненн¤ банку. ¬≥н включаЇ ≥нформац≥йну дов≥дку, зм≥ст, нозолог≥чн≥ характеристики особливостей розвитку д≥тей з певними порушенн¤ми. Ѕанк включаЇ 8 напр¤мк≥в за характером дефекту, ¤к≥ визначен≥ за класиф≥кац≥Їю, запропонованою ¬.ћ. оберником та ¬.ћ. —иньовим: 1. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей-≥нвал≥д≥в. 2. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з≥ ст≥йкими порушенн¤ми слуховоњ функц≥њ (глух≥, слабочуюч≥, п≥зньооглухл≥) 3. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з порушенн¤ми зору(сл≥п≥, слабобачуч≥). 4. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з≥ ст≥йкими порушенн¤ми ≥нтелектуального розвитку на основ≥ орган≥чного ураженн¤ ÷Ќ—. 5. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з мовленнЇвими порушенн¤ми. 6. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з порушенн¤ми опорно-рухового апарату . 7. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з затримкою псих≥чного розвитку 8. ≤нформац≥йний банк даних д≥тей з психопатичними формами повед≥нки ≤нформац≥йн≥ банки даних учн≥в, що мають вади у психоф≥зичному розвитку, затверджуЇтьс¤ на зас≥данн≥ психолого-медико-педагог≥чноњ ради, два рази на р≥к (вересень, березень). “ак сформован≥ наступн≥ ≥нформац≥йн≥ банки даних на учн≥в з вадами у розвитку, ¤к≥ затверджен≥ на зас≥данн≥ шк≥льноњ ѕћѕр в≥д 12.09.2011 є 4 та зас≥данн≥ шк≥льноњ ѕћѕр в≥д 26. 09.2011 є 8) : Х ƒ≥ти Ц ≥нвал≥ди Ц 14 учн≥в Х ƒ≥ти з≥ ст≥йкими порушенн¤ми слуховоњ функц≥њ Ц 5 учн≥в Х ƒ≥ти з т¤жкими порушенн¤ми зору Ц 3 учн≥ Х ƒ≥ти з ст≥йкими порушенн¤ми розумового розвитку - 8 учн≥в Х ƒ≥ти з т¤жкими мовленнЇвими порушенн¤ми Ц 6 учн≥в Х ƒ≥ти з порушенн¤ми опорно-рухового апарату Ц 0 Х ƒ≥ти з затримкою псих≥чного розвитку Ц 7 учн≥в Х ƒ≥ти з психопатичними формами повед≥нки Ц 3 учн≥.v ¬ школ≥ дл¤ 16 д≥тей (1,6% в≥д загальноњ к≥лькост≥ д≥тей школи), ¤к≥ мають особлив≥ потреби в створенн≥ додаткових умов дл¤ навчанн¤ ≥ вихованн¤, орган≥зоване ≥нклюзивне навчанн¤. ”чн≥ з вадами розумового розвитку (8 учн≥в), з вадами мовленн¤ (1 учень), слуху (5 учн≥в), зору (2 учн≥) навчаютьс¤ в 8 класах. ѕричому окрем≥ учн≥ мають дек≥лька вад. ÷≥ важлив≥ чинники зумовили виб≥р модел≥, за ¤кою орган≥зоване ≥нклюзивне навчанн¤ в школ≥. « чотирьох моделей, можливих дл¤ впровадженн¤ у загальноосв≥тн≥й школ≥, визначили наступн≥ зг≥дно осв≥тньоњ ситуац≥њ. ћодель пост≥йноњ повноњ ≥нтеграц≥њ. ¬ школ≥ навчаЇтьс¤ 4 д≥тей (0,5%), р≥вень психоф≥зичного та мовного розвитку ¤ких наближений до в≥ковоњ норми здорових д≥тей. –аннЇ д≥агностуванн¤, своЇчасна та профес≥йна корекц≥йно-педагог≥чна робота спец≥ал≥ст≥в дала можлив≥сть повноњ ≥нтеграц≥њ д≥тей до загальноосв≥тн≥х клас≥в. ƒ≥ти впродовж дн¤ в≥дв≥дують вс≥ навчальн≥ зан¤тт¤ разом з≥ здоровими д≥тьми. ≤нклюзивна осв≥та забезпечуЇтьс¤ педагогами загальноосв≥тньоњ школи. «а цих умов вдаЇтьс¤ максимально нормал≥зувати оточенн¤ та способи взаЇмод≥њ в соц≥ум≥. 4 учн≥в, ¤к≥ мають т¤жк≥ вади мовленн¤, слуху, зору, навчаютьс¤ в цьому навчальному роц≥ за моделлю пост≥йноњ повноњ ≥нтеграц≥њ. ¬ минул≥ навчальн≥ роки вони навчалис¤ за ≥ндив≥дуальною формою навчанн¤, в ≥нтегрованих групах за моделлю пост≥йноњ повноњ ≥нтеграц≥њ. ќдержанн¤ квал≥ф≥кованоњ педагог≥чноњ, психолог≥чноњ, медичноњ допомоги дала можлив≥сть адаптуватис¤ учн¤м в загальноосв≥тньому навчальному простор≥ ≥ на сьогодн≥ навчатис¤ в загальноосв≥тн≥х класах ћодель пост≥йноњ неповноњ ≥нтеграц≥њ. ¬ школ≥ навчаЇтьс¤ 12 д≥тей (1,4 %), р≥вень розвитку ¤ких нижче р≥вн¤ в≥ковоњ норми однол≥тк≥в або ¤к≥ потребують профес≥йноњ корекц≥йно-педагог≥чноњ роботи спец≥ал≥ст≥в. ƒл¤ них орган≥зовано 4 навчальн≥ групи (по 2 ≥ 3 учн≥). Ќавчанн¤ в групах зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок ≥ндив≥дуального навчанн¤ учителем-логопедом, учителем-дефектологом, сурдопедагогом ≥ педагогами загальноосв≥тн≥х клас≥в, ¤ким вузьк≥ спец≥ал≥сти надають практичну допомогу. Ќа предметах розвиваючого циклу учн≥ працюють в загальноосв≥тн≥х класах, за ¤кими вони закр≥плен≥. р≥м них 2 учн≥в з важкими вадами слуху (9 ≥ 11 класи) навчаютьс¤ за ≥ндив≥дуальною формою навчанн¤. ¬с≥ учн≥, ¤к≥ навчаютьс¤ за ц≥Їю моделлю, приймають участь в позакласн≥й д≥¤льност≥. ≤ група Ц 3 учн≥ Ц розумово в≥дстал≥ д≥ти, ¤к≥ мають супутн¤ захворюванн¤ загальний розлад мови (учн≥ 4 класу), ≤≤ група Ц 2 учн≥ Ц д≥ти з важкими вадами слуху та затримкою псих≥чного розвитку (учн≥ 1 класу), ≤≤≤ група Ц 3 учн≥ Ц розумово в≥дстал≥ д≥ти (учн≥ 2 класу), ≤V група Ц 2 учн≥ Ц розумово в≥дстал≥ д≥ти (учн≥ 5 класу). ÷≥ Ђгнучк≥ї групи (м≥н≥ класи) орган≥зован≥ ≥з учн≥в паралельних клас≥в. ќплата прац≥ педагогам зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок годин, вид≥лених на ≥ндив≥дуальне навчанн¤. ќрган≥зац≥¤ Ќ¬ѕ д≥тей з особливост¤ми психоф≥зичного розвитку зд≥йснюЇтьс¤ за рекомендац≥¤ми м≥ського ѕћѕ та шк≥льноњ психолого-медико-педагог≥чноњ ради. « ц≥Їю метою практичним психологом орган≥зовуЇтьс¤ розгл¤д навчальних ситуац≥й на шк≥льн≥й ѕћѕр та м≥ському ѕћѕ . ƒл¤ цього педагогу пропонуЇтьс¤ п≥дготовити наступний пакет документ≥в на учн¤: - св≥доцтво про народженн¤ дитини; - докладний вит¤г з ≥стор≥њ розвитку дитини з висновками л≥кар≥в: пед≥атра, невропатолога, сурдолога, офтальмолога, (в залежност≥ в≥д на¤вних в≥дхилень у розвитку дитини). ѕри необх≥дност≥ одержанн¤ додатковоњ медичноњ ≥нформац≥њ про дитину медична сестра ѕћѕр направл¤Ї запит в≥дпов≥дним медичним фах≥вц¤м; - педагог≥чне представленн¤ (характеристику); - характеристику учн¤, надану психологом, логопедом; - письмов≥ роботи з рос≥йськоњ (р≥дноњ мови), математики, малюнки й ≥нш≥ результати самост≥йноњ продуктивноњ д≥¤льност≥ дитини; - анал≥з динам≥ки засвоЇнн¤ навчального матер≥алу на р≥вн≥ базового стандарту за результатами навчальних дос¤гнень у 1 семестр≥ та за р≥к; - малюнок людини; - за¤ва в≥д батьк≥в. «а висновками шк≥льноњ психолого-медико-педагог≥чноњ ради розробл¤ютьс¤ ≥ндив≥дуально Ц виховн≥ маршрути розвитку дитини, з ¤ким ознайомлюють батьк≥в дитини. ƒл¤ вс≥х д≥тей, ¤к≥ охоплен≥ ≥нклюзивним навчанн¤м розроблен≥ ≥ндив≥дуал≥зован≥ навчальн≥ плани, ¤к≥ максимально враховують не т≥льки типолог≥чн≥ (зв'¤зан≥ з видом порушенн¤) ≥ в≥ков≥, але й ≥ндив≥дуальн≥ потреби ≥ можливост≥ дитини. ¬≥н дозвол¤Ї: Х забезпечити виконанн¤ осв≥тн≥х стандарт≥в; Х забезпечити доступн≥сть навчанн¤; Х орган≥зувати ефективний осв≥тн≥й процес ; Х адекватно оц≥нити усп≥шн≥сть навчанн¤ дитини в рамках поточноњ, пром≥жноњ ≥ п≥дсумковоњ атестац≥њ. –обоч≥ навчальн≥ плани також розроблен≥ з урахуванн¤м ≥ндив≥дуальних особливостей психоф≥зичного розвитку учн≥в з особливими потребами, њхн≥ми зд≥бност¤ми, за рекомендац≥¤ми ѕћѕ , з урахуванн¤м вимог «акон≥в ”крањни Ђѕро загальну середню осв≥туї та ѕоложенн¤ про ≥ндив≥дуальну форму навчанн¤ в загальноосв≥тн≥х навчальних закладах, затвердженого наказом ћќЌ” в≥д 20.12.2002 року є732. ≤нклюзивне навчанн¤ зд≥йснюють педагоги загальноосв≥тн≥х клас≥в, вузьк≥ спец≥ал≥сти: учитель-логопед, 2 дефектолога, сурдопедагог, практичний психолог, соц≥альний педагог, медична сестра. ƒл¤ забезпеченн¤ ефективност≥ ≥ д≥Ївост≥ практики ≥нклюзивного навчанн¤ важливим Ї мотивац≥¤ ≥ позитивний настр≥й педагога. —аме це визначило найближч≥ ц≥л≥ науково-методичного забезпеченн¤ ≥нклюзивноњ осв≥ти в школ≥. Ќов≥ ц≥л≥ обумовили внесенн¤ зм≥н у структуру науково-методичноњ роботи, що дозвол¤Ї зд≥йснювати психолог≥чний ≥ методичний супров≥д профес≥йноњ п≥дготовки вчител≥в. ‘ункц≥онуЇ творча група з реал≥зац≥њ завдань ≥нклюзивноњ осв≥ти, до завдань ¤коњ входить розробка методичних рекомендац≥й, алгоритм≥в д≥й, памТ¤ток, зразк≥в оформленн¤ документац≥њ таких ¤к: 1. «б≥рка ЂЋокальн≥ нормативн≥ акти з питань ≥нклюзивноњ осв≥тиї 2. «б≥рка Ђѕоложенн¤ про навчанн¤ за ≥ндив≥дуал≥зованими навчальними планами, зразок ≥ндив≥дуал≥зованого навчального плануї 3. «б≥рка Ђќрган≥зац≥¤ д≥¤льност≥ шк≥льноњ ѕћѕкї 4. –озпод≥л обовТ¤зк≥в м≥ж учасниками навчально-виховного процесу (педагог≥чними прац≥вниками) в ≥нклюзивн≥й школ≥ (додаток є3) 5. ороткий огл¤д досв≥ду роботи школи з проблеми Ђƒ≥¤льн≥сть кер≥вника навчального закладу ≥нклюзивноњ осв≥ти з орган≥зац≥њ мон≥торингу розвитку особистост≥ дитиниї 6. ћатер≥али з досв≥ду роботи логопеда ЂЋогопедичний супров≥д Ќ¬ѕ в школ≥ з ≥нклюзивною осв≥тоюї 7. ћетодичн≥ рекомендац≥њ з досв≥ду роботи Ђ¬нутришкольний контроль: јнал≥з уроку в школ≥ з ≥нклюзивним навчанн¤мї - рос≥йською мовою 8. ѕоради вчителю Ђяк орган≥зувати навчальну д≥¤льн≥сть на уроках масовоњ школи дл¤ д≥тей з обмеженими можливост¤миї 9. ѕоради практичного психолога педагогам п≥д час орган≥зац≥њ ≥нклюзивноњ форми навчанн¤ щодо розвитку сприйманн¤ у д≥тей з вадами мовленн¤, слуху, зору. 10. «б≥рка рекомендац≥й Ђ«адач≥ й засоби адаптивного ф≥зичного вихованн¤ї. —творен≥ комфортн≥ умови: загальна позитивна атмосфера, необх≥дна матер≥ально-техн≥чна база (каб≥нети дл¤ ≥ндив≥дуальних зан¤ть, каб≥нет учител¤-логопеда, каб≥нет сурдопедагога, каб≥нет дл¤ корекц≥йних зан¤ть, каб≥нет практичного психолога, соц≥ального педагога), спец≥альн≥ умови (пандус, фарбуванн¤ ст≥н, надписи назви стенд≥в, каб≥нет≥в) ѕедагоги ор≥Їнтуютьс¤ на своЇчасний ви¤в та захист прав д≥тей, що потребують допомоги. ќдн≥Їю з пров≥дних задач Ї формуванн¤ позитивного ставленн¤ з боку д≥тей, що розвиваютьс¤ типово, та њх батьк≥в до сум≥сного навчанн¤ з д≥тьми, що мають вади, в ≥нклюзивних класах. ” звТ¤зку з цим, в школ≥ проводитьс¤ р¤д заход≥в, спр¤мованих на реал≥зац≥ю поставлених задач: Х –озробка та впровадженн¤ шк≥льного соц≥ального проекту Ђ¬≥дкрий себеї Х –озробка циклу ≥нформац≥йно-просв≥тницьких та педагог≥чних заход≥в, спр¤мованих на п≥двищенн¤ компетентност≥ батьк≥в. ‘ормуванн¤ позитивного ставленн¤ з боку батьк≥в д≥тей, що розвиваютьс¤ типово до сум≥сного навчанн¤ д≥тей з вадами в загальноосв≥тн≥х класах Х «алученн¤ д≥тей, що потребують особливоњ уваги, до участ≥ в конкурсах, фестивал¤х, екскурс≥¤х, турн≥рах, до р≥зних форм позашк≥льноњ осв≥ти з метою всеб≥чного розвитку њх природних зд≥бностей Х ѕроведенн¤ благод≥йних св¤т, ранк≥в дл¤ учн≥в, що потребують особливоњ уваги ≈фективн≥сть ≥нклюзивного навчанн¤ в≥дсл≥дковуЇтьс¤ завд¤ки ≥нформац≥йно-анал≥тичн≥й систем≥ управл≥нн¤, основним принципом побудови ¤коњ Ї одержанн¤ ≥ндив≥дуальноњ ≥нформац≥њ про просуванн¤ кожноњ дитини в осв≥тньому простор≥. ¬≥дпрацьована в школ≥ система мон≥торингових досл≥джень на основ≥ пор≥вн¤льно-динам≥чноњ методики (автор Ќ.ќ.¬ербицька), була адаптована до умов ≥нклюзивного навчанн¤, ≥ дозвол¤Ї, з одного боку, реал≥зувати особист≥сно-ор≥Їнтовану осв≥ту, а, з ≥ншого, даЇ можливост≥ дл¤ управл≥нн¤ њњ ¤к≥стю. ¬рахуванн¤ ≥ндив≥дуальних психолог≥чних особливостей дитини, њњ стартового ≥нтелектуального, емоц≥йного, мотивац≥йного потенц≥алу ≥ пор≥вн¤нн¤ њх з реальними показниками навченост≥ та розвитку стаЇ основою дл¤ своЇчасного коригуванн¤ особист≥сного розвитку. —пираючись на той факт, що основною метою школи Ї отриманн¤ базових знань на р≥вн≥ державних стандарт≥в, ми ввели до критер≥альних показник≥в ефективност≥ навчанн¤ за ≥нклюзивною моделлю ступ≥нь навченост≥ учн≥в - —Ќ”, в≥дсоток ¤кого визначаЇтьс¤ за формулою, приведеною ѕ. ≤. “ретТ¤ковим. ÷≥ дан≥, покладен≥ в основу мон≥торингових досл≥джень, в≥дпов≥дають двом принциповим аспектам Ц ƒержавному осв≥тньому стандарту та ц≥л¤м ≥ завданн¤м навчального процесу, визначеним школою. Ўк≥льною психолог≥чною службою зд≥йснюЇтьс¤ психолог≥чний супров≥д навчально-виховного процесу. , посл≥довн≥сть д≥й при орган≥зац≥њ ¤кого можна представити у вигл¤д≥ модел≥, приведеноњ нижче. ¬ њњ основу покладено загальноприйн¤тий цикл, характерний дл¤ вс≥х напр¤мк≥в. омпетентна реал≥зац≥¤ такоњ модел≥ у педагог≥чн≥й практиц≥ забезпечуЇ комплексне, всеб≥чне психолог≥чне вивченн¤ процесу розвитку дитини, що маЇ вади у психоф≥зичному розвитку. ƒ≥агностуванн¤ включаЇ вивченн¤: Х розвитку п≥знавальноњ сфери Х емоц≥йно-вольовоњ сфери Х мотивац≥йноњ сфери Х повед≥нковоњ сфери Х особист≥сного розвитку та рис характеру Х соц≥ал≥зац≥њ учн¤ та вивченн¤ його бажань, щодо створенн¤ умов ≥нклюзивного навчанн¤. ¬ процес≥ роботи практичний психолог з≥ткнулас¤ з певними проблемами. ќдн≥Їю з них стала практична в≥дсутн≥сть спец≥альних д≥агностик та психолог≥чних методик, розроблених з урахуванн¤м характеру дефекту д≥тей з особливими потребами, що значно утруднюЇ наданн¤ њм психолог≥чноњ допомоги. ƒетально проанал≥зувавши ≥снуюч≥ методики, ми адаптували њх та зупинилис¤ на таких, ¤к≥ максимально в≥дпов≥дають особливост¤м роботи з даною категор≥Їю школ¤р≥в ≥ дають змогу п≥двищити ефективн≥сть психолог≥чноњ корекц≥њ. ¬ результат≥ сформований кейс д≥агностичних методик, ¤к≥ можуть бути використаними п≥д час проведенн¤ мон≥торингу розвитку учн≥в з особливими потребами в умовах ≥нклюзивноњ осв≥ти. ѕсихолог≥чна корекц≥¤ передбачаЇ зд≥йсненн¤ безпосереднього впливу практичного психолога на дитину з метою нев≥люванн¤ особливостей розвитку, зм≥ни њх психолог≥њ або повед≥нки. ƒл¤ цього психолог повинен волод≥ти основами психотерап≥њ, методикою проведенн¤ аутотрен≥нг≥в, мати навички та вм≥нн¤ проведенн¤ соц≥ально Ц психолог≥чного трен≥нгу, ум≥ти впливати на людину. ѕрограма ≥ методи навчанн¤ повинн≥ в≥дпов≥дати можливост¤м дитини. ѕрактичний психолог проводить корекц≥йно Ц розвивальн≥ зан¤тт¤ або корекц≥йн≥ трен≥нгов≥ зан¤тт¤, ¤к≥ ф≥ксуЇ у журнал≥ корекц≥йно Ц в≥дновлювальноњ роботи. орекц≥йна робота проводитьс¤ також за соц≥альним запитом вчител≥в та батьк≥в. ѕ≥д час орган≥зац≥њ зан¤ть практичним психологом використовуютьс¤ наступн≥ програми: Ќ.ќ. Ќосок Ђ оригувально Ц розвивальна програма дл¤ учн≥в молодшоњ школи, у ¤ких ви¤влено труднощ≥ у навчанн≥ї; ћ. ѕол≥щук Ђ орекц≥¤ п≥знавальноњ д≥¤льност≥ д≥тей ≥з затримкою псих≥чного розвиткуї, а також трен≥нгов≥ зан¤тт¤ дл¤ корекц≥њ особист≥сних ¤костей учн≥в з особливими осв≥тн≥ми потребами. ќсоблива увага прид≥л¤Їтьс¤ проведенню профор≥Їнтац≥йн≥й д≥¤льност≥ з учн¤ми, що мають вади у психоф≥зичному розвитку. “акож надаютьс¤ конкретн≥ рекомендац≥њ вс≥м учасникам навчально-виховного процесу. ¬ основу психолого-педагог≥чного супроводу розвитку потенц≥йних можливостей дитини з особливими потребами та засвоЇнн¤ нею загальнолюдських ц≥нностей покладено психолог≥чний мон≥торинг. 1 р≥вень Ц ≥нформац≥¤ дл¤ учн¤. ≤нтерпретац≥¤ витримана у позитивному вигл¤д≥. ѕ≥д час ≥ндив≥дуальноњ бес≥ди учню довод¤тьс¤ результати тестуванн¤. ÷≥ результати повинн≥ служити основою саморефлекс≥њ школ¤ра. 2 р≥вень Ц ≥нформац≥¤ дл¤ вчител¤. ≤нформац≥¤ надаЇтьс¤ в розгорнутому вигл¤д≥. ¬она надаЇтьс¤ у вигл¤д≥ ¤к≥сного анал≥зу, таблиць, граф≥к≥в та д≥аграм. ÷≥ комплексн≥ в≥домост≥ допомагають оц≥нити можливост≥ учн¤ на тепер≥шн≥й момент та передбачити своЇчасне ви¤вленн¤ можливих майбутн≥х порушень. ¬икористовуЇтьс¤ п≥д час створенн¤ ≥ндив≥дуальних маршрут≥в розвитку дитини. 3 р≥вень Ц ≥нформац≥¤ дл¤ управл≥нськоњ ланки. ≤нформац≥¤ надаЇтьс¤ у б≥льш узагальненому вигл¤д≥, даЇ фактичн≥ дан≥ дл¤ анал≥зу ¤кост≥ ≥нклюзивноњ осв≥ти. ≤нструментар≥й мон≥торингових досл≥джень - технолог≥чна карта мон≥торингу ступеню навченост≥ учн≥в, система вим≥р≥в показник≥в Ќ¬ѕ, батаре¤ методик дл¤ проведенн¤ психолог≥чних досл≥джень щодо р≥вн¤ ≥нтелектуального та особист≥сного розвитку учн≥в, алгоритми д≥¤льност≥ учасник≥в внутр≥шк≥льного управл≥нн¤ на р≥зних р≥вн¤х; форми зв≥тноњ документац≥њ за результатами мон≥торингу - ≥ндив≥дуальна карта розвитку учн¤, мон≥торинговий зошит учител¤ - предметника, класного кер≥вника, тьютора, карта ≥ндив≥дуального розвитку ≥нтелектуальних, творчих та особист≥сних зд≥бностей учн¤. ѕсихолого Ц медико Ц педагог≥чна рада Ц основна орган≥зац≥йно-структурна одиниц¤, що забезпечуЇ взаЇмод≥ю р≥зних спец≥ал≥ст≥в в Їдиному процес≥ навчанн¤ та вихованн¤ д≥тей з особливими потребами (практичного психолога, класного кер≥вника, учител≥в-предметник≥в, учител¤-логопеда, дефектолога, сурдопедагога, соц≥ального педагога, медичноњ сестри). “аке об'Їднанн¤ фах≥вц≥в робить допомогу д≥т¤м з≥ спец≥альними осв≥тн≥ми потребами максимально ефективною. —п≥льними зусилл¤ми в рамках школи визначаютьс¤ ≥ орган≥зуютьс¤ адекватн≥ умови њх розвитку, навчанн¤ ≥ вихованн¤ у в≥дпов≥дност≥ з≥ спец≥альними осв≥тн≥ми потребами, в≥ковими особливост¤ми, ≥ндив≥дуальними можливост¤ми, в залежност≥ в≥д стану соматичного ≥ нервово-псих≥чного здоров'¤, надаЇтьс¤ корекц≥йно-реаб≥л≥тац≥йна допомога. ¬ключенн¤ школи в експеримент з ≥нклюзивноњ осв≥ти потребувало внесенн¤ зм≥н до розробленого нами ран≥ше ѕоложенн¤ про шк≥льну ѕћѕр. Ќа зас≥данн≥ обовТ¤зково розгл¤даютьс¤ питанн¤, щодо створенн¤ умов навчанн¤ дл¤ учн≥в з вадами в умовах ≥нклюзивноњ осв≥ти: особливост≥ матер≥ально - техн≥чноњ бази каб≥нет≥в, п≥дб≥р вчител≥в дл¤ учн≥в з р≥зними в≥дхиленн¤ми, наданн¤ рекомендац≥й вчител¤м, щодо проведенн¤ роботи з учн¤ми з р≥зними вадами (наприклад, дл¤ учн≥в з вадами слуху сл≥д ч≥тко давати ≥нструкц≥њ, треба визначити, на ¤к≥й в≥дстан≥ можна розмовл¤ти з учнем з пог≥ршеним слухом та ≥н.) Ќа сьогодн≥ ми дос¤гли певних позитивних результат≥в. - —творена локальна нормативна база ≥нклюзивного навчанн¤; - ќрган≥зоване навчанн¤ 16 учн≥в з особливими осв≥тн≥ми потребами: 4 в загальноосв≥тн≥х класах 10 в ≥нтегрованих групах 2 за ≥ндив≥дуальною формою - ќрган≥зоване навчанн¤ за модел¤ми пост≥йноњ повноњ, пост≥йноњ неповноњ ≥нтеграц≥њ - «алучено 6 спец≥ал≥ст≥в дл¤ наданн¤ спец≥альноњ ≥ корекц≥йноњ допомоги учн¤м - ‘ункц≥онуЇ ѕƒ— дл¤ вчител≥в загальноосв≥тн≥х клас≥в - «аснована –ада батьк≥в д≥тей з особливими осв≥тн≥ми потребами - ƒ≥лились досв≥дом з питань ≥нклюзивноњ осв≥ти, на баз≥ школи провели: практичн≥ зан¤тт¤ курс≥в п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ при ƒонецькому обл ≤ѕѕќ; зональний сем≥нар дл¤ методист≥в в≥дд≥л≥в осв≥ти ≥ кер≥вник≥в навчальних заклад≥в ƒонецькоњ област≥. ¬ ц≥лому представлений досв≥д дав можлив≥сть д≥т¤м з особливими осв≥тн≥ми потребами жити в с≥мТњ; Х сформувати позитивний емоц≥йний стан; Х реал≥зувати своњ потенц≥йн≥ навчальн≥ можливост≥; Х реал≥зуватис¤ в творчост≥, дос¤гти ф≥зичного розвитку. ¬ процес≥ впровадженн¤ ≥нновац≥йних технолог≥й нами в≥дпрацьована посл≥довн≥сть управл≥нських д≥й: Х јнал≥з педагог≥чноњ ситуац≥њ щодо визначенн¤ необх≥дних показник≥в дл¤ впровадженн¤ ≥нклюзивного навчанн¤ в школ≥; Х –озробка осв≥тнього проекту Ђ¬в≥йти в св≥т разомї або програми з визначенн¤м мети ≥ завдань; Х ѕрогнозуванн¤ результату, виб≥р модел≥ ≥нклюзивного навчанн¤; Х –озробка основних напр¤мк≥в реал≥зац≥њ проекту (програми): - розробка локальних нормативних акт≥в щодо орган≥зац≥њ ≥нклюзивноњ осв≥ти у загальноосв≥тньому навчальному заклад≥; - створенн¤ команди однодумц≥в з розпод≥лом функц≥ональних обов'¤зк≥в ; - формуванн¤ позитивноњ сусп≥льноњ думки до навчанн¤ д≥тей з особливими потребами в загальноосв≥тн≥й школ≥; - залученн¤ необх≥дних спец≥ал≥ст≥в до роботи в ≥нклюзивн≥й школ≥; - ц≥леспр¤мована переп≥дготовка кадр≥в, залучених до ≥нклюзивного навчанн¤; - забезпеченн¤ Ќ¬ѕ навчально-методичним, програмним та дидактичним матер≥алом; - створенн¤ комфортних умов дл¤ ≥нтеграц≥њ д≥тей в загальноосв≥тн≥й прост≥р Ц доброзичлива атмосфера, пристосован≥ шк≥льн≥ прим≥щенн¤, адаптован≥ навчальн≥ пос≥бники та засоби навчанн¤; - забезпеченн¤ психолого-педагог≥чного супроводу ≥нклюзивноњ осв≥ти; - орган≥зац≥¤ мон≥торингу результативност≥ навчанн¤ та розвитку учн≥в з особливими потребами; Х ¬становленн¤ педагог≥чних комун≥кац≥й (проведенн¤ педрад, орган≥зац≥¤ роботи ѕƒ— дл¤ педагог≥в, залучених до ≥нклюзивного навчанн¤, презентац≥¤ досв≥ду, проведенн¤ круглих стол≥в дл¤ батьк≥в, анкетуванн¤); Х ¬иб≥р ≥нструментар≥ю дл¤ мон≥торингових досл≥джень, психолог≥чного супроводу; Х ѕроведенн¤ контролю ефективност≥ впровадженн¤ проекту з посл≥дуючим внесенн¤м коректив. ѕерспективи розвитку в умовах ≥нклюзивноњ осв≥ти Х розширенн¤ д≥апазону осв≥тн≥х та корекц≥йно-реаб≥л≥тац≥йних послуг дл¤ д≥тей з особливими осв≥тн≥ми потребами; Х п≥двищенн¤ профес≥йноњ компетентност≥ вчител≥в за рахунок розгл¤ду та обговоренн¤ на р≥вн≥ колективу приклад≥в усп≥шноњ практики; Х формуванн¤ у батьк≥в основ правовоњ культури, розвиток вм≥нь, ¤к≥ дозвол¤ть батькам обстоювати осв≥тн≥ ≥нтереси њх д≥тей з особливими потребами. |
ƒиректор школи Ќочовка ¬.≤. |